2015/12/06

HOME IS THE NICEST WORD THERE IS

DSC_0820DSC_0889
Nyt ulkomailla opiskellessa ja asuessa olen oppinut arvostamaan Suomea paljon enemmän. Vuosi sitten oisin voinut kirota koko maan syvimpään koloon, kaikki mikä muistutti Suomesta oli tylsää ja täysin normaalia.
   Ääni on muuttunut kellossa, muutos on suuri. Suomen järjestelmä on huikea, toki muutoksia tarvitaan mutta silti päihitetään pohjois-Amerikka mennen tullen. Kuulen viikottain ylistystä meidän järjestelmästä ja ylpeänä voin vastata kaiken sen olevan totta. Meillä suomalaisilla on asiat aika hemmetin hyvin, enkä ole ennen sitä huomannut.
   Mulla on ikävä kotiin, ikävä pieniä asioita. Mulla on ikävä pyöräilyä, julkista liikennettä ja laktoosittomia maitotuotteita. Mulla on ikävä kunnon koulutusta ja sitä, että koulussa opettajat ei kohtele sua kuin tarhaikäistä lasta. Mulla on ikävä sitä, että olen joku muu kuin 'vaihto-oppilas Suomesta'.
  Olen ylpeä suomalainen, enkä vaihtaisi sitä pois vaikka maksettaisiin. Vaikka ulkomailla asuminen avartaa ja on upeaa, tiedän nyt varmaksi kotini olevan Suomessa. Nään itseni asumassa ulkomailla vielä tulevaisuudessakin, paljon on suunnitelmia ja unelmia, mutta viimenen paikka tulee aina olemaan Suomi. Koti on koti, ihan sama kuinka kauan sieltä on poissa.
  Hyvää itsenäisyys päivää Suomi!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti